torsdag 11 april 2013

Odlingsinspiration och självhushållning

Idag mailade jag ett boktips till biblioteket på jobbet, "Lev mer på mindre" av Maria Österåker. Jag har följt hennes blogg (med samma namn) en tid och inspireras av hennes familjs strävan mot självhushållning och projektet att lägga mer tid på egen tid istället för på jobb och konsumtion. Jag påstår på intet sätt att jag kommer att leva helt enligt självhushållningsidén, men tanken är intressant och några medvetna vägval kan jag ju göra. Ganska omgående fick jag mail tillbaka från I och E på bibblan, som tyckte inköpsförslaget verkade intressant och som samtidigt tipsade om ett par andra böcker med liknande tema. Jag skyndade mig givetvis en våning upp för att låna och sitter nu framför två av mina fångster. Helgläsningen är räddad! Kanske kommer det en recension inom kort...

Mummaläsning

Idag har jag avslutat projektet tvättlappar. Totalt har det blivit 21 stycken och jag hoppas det ska räcka ett tag. Har också räknat till 8 virkade Tawashis, varav en redan blivit födelsedagspresent till en arbetskamrat. Dags att ta itu med lite mer långvariga stick- och virkprojekt.

Mr Bundles Washcloths

Det kliar i fingrarna efter att börja så och plantera. Helgen som gick köpte vi såjord och squashfrön. Kanske det blir ett av denna helgens projekt, att krukså bönor, ärtor och squash. Tre olika sorters potatis ligger i en papplåda och groddar till sig och sättlöken väntar på bättre väder och varmare jord. På lördag åker nog glasrutorna på på mina pallkragelådor med jordgubbsplantor. Funkade fint förra året att ge dem lite extra värme för en tidig skörd (om bara grannens får håller sig på rätt sida av stengärdesgården). Har bestämt mig för att satsa på fler hallonbuskar och ett par vinbärsbuskar denna vår och längtar till plantskolan öppnar för säsongen.

2 kommentarer:

  1. Att låna på bibliotek är ju ändå höjden av lyx ;)

    Vad fina tvättlapparna blev!

    Kram Emma-Ida

    SvaraRadera
  2. Stefan lilla gröna....är mycket trevlig och inspirerande.
    Monica Bergström

    SvaraRadera